Неділя, 06.10.2024, 15:27
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [13]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 13
    Гостей: 13
    Користувачів: 0

    Каталог статей

    Головна » Статті » Мої статті

    стаття
    Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти Відділ освіти Локачинської райдержадміністрації Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. с. Павловичі Доповідь на тему: Використання інформаційних технологій у навчанні учнів – один із засобів підвищення ефективності уроку. З досвіду роботи Підготувала : Вчитель історії зош І-ІІІ ст. с. Павловичі Локачинського р-ну Дерефінка Наталія Зіновіївна Луцьк 2013 Сучасний світ стає все більше залежний від інформаційних технологій, які використовуються у всіх сферах суспільного життя. Для людини, яка живе в рамках сучасної цивілізації комп’ютер став незмінним помічником у навчанні, роботі та відпочинку. Він створив пошук для отримання необхідної і своєчасної інформації, спілкування між людьми. Так появилася нова інформаційна культура, яку люди починають опановувати з дитинства. Тому використання інформаційних технологій в школі є об’єктивним і природним процесом. У даний час всі зрозуміли, що комп’ютер став невід’ємним атрибутом для кожного вчителя та учня. Він дозволяє оптимізувати працю вчителя впорядкувати та зберегти велику кількість матеріалу й готових розробок уроків. Учитель, який має комп’ютер, може отримати необмежені можливості у виготовленні роздавальних друкованих матеріалів до кожного уроку з урахуванням цілей і завдань навчання та індивідуальних особливостей дітей. Комп’ютер дозволяє використовувати готові електронні програмні продукти: енциклопедії та довідники, галереї, тестові програми й тренажери для підготовки до ЗНО. Також комп’ютер дозволяє творчому вчителеві створювати свої освітні ресурси, тобто створювати власні презентації. Процес інформатизації призвів до того, що зоровий знак почав переважати над текстовим. Предмет правознавство не є виключенням. Використання відеоджерел на уроках дозволяє зробити урок більш цікавим і динамічним, «перенести» учня в обстановку якої-небудь ситуації, створити ілюзію присутності, співпережиття, сприяє становленню об’ємних і яскравих уявлень. Використання відеоматеріалів на уроці посилює інтерес учнів до предмету, дозволяє учителю продуктивно використати час на уроці, який раніше витрачався на записи та малюнки на дошці. Для роботи на уроці підготовлюються файли на електронних носіях, які містять план матеріалу, який вивчається, необхідні дати, терміни, схеми, питання. Зображення проектується на екрани моніторів. Учителів історії надихає той факт, що в Україні останнім часом почала розроблятися велика кількість мультимедійних продуктів: енциклопедії, навчальні програми, електронні карти та інше. Всі ці матеріали можна використовувати під час вивчення історії у 5-11 класах. До того ж на DVD – дисках та в телеефірі з’явилися відеофільми, фрагменти з яких можна використовувати на уроках. Уміле використання відео джерел підвищує зацікавленість учнів, сприяє глибшому ознайомленню з окремим матеріалом предмету. Невеликий фрагмент фільму найбільшою мірою сприяє візуалізації пізнавального процесу. Багатовимірна рухома фігура та відеосюжет можуть стати в пригоді там, де не допомагає нерухома таблиця або ілюстрація. Але потрібно пам’ятати, що переважна кількість відеофільмів створюється людьми, які далекі від викладання історії, тому відеоджерела мають відповідати певним критеріям: 1) відповідність джерел шкільній програмі з історії; 2) інформаційна насиченість відео – та аудіопотоку; 3) естетика виконання. Використання відеофільмів на уроці повинні супроводжуватися низкою питань, що мають розвивальний характер. Звуковий супровід доцільно замінити живою мовою вчителя або учня. Також важливо підготувати коментарі до даного джерела. Специфікою використання відеоджерел є те, що його можна використовувати на всіх етапах уроків. Після перегляду фільму учні можуть самостійно складати тести, висвітлювати певні питання при підготовці до уроку - семінару, обмінюватися думками, готувати презентації, працювати з історичними документами. Фільми можна використовувати при вивченні всієї теми і як підсумковий урок при узагальненні. При використанні відеоджерел вчитель повинен орієнтуватись на особистість учня, на можливість кожного учня окремо зрозуміти, осмислити і пояснити певну проблему, яка висувається вчителем за допомогою відеофільму, аудіозапису чи юридичного документу. Це викликає певні труднощі, тому що не кожна дитина може це зробити. Тому досить ефективне в цьому плані застосування різних форм організації навчання, починаючи від колективної роботи, роботи в парах і групах до індивідуального навчання, це дає вчителю можливість диференціації проблеми за рівнем розвитку учнів. Інтерактивні технології створюють комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність. Впровадження інтерактивної навчальної діяльності ставить перед вчителем наступні завдання : - враховувати індивідуальні особливості кожного учня; - навчати школярів співпраці у виконанні групових завдань; - формувати комунікативні вміння учнів; - формувати рефлексивні компоненти навчальної діяльності: планування, аналіз, контроль, оцінку; - стимулювати моральні переживання взаємного навчання. Використання мультимедійних засобів на уроках різних типів – таких як комбінований, урок-лекція, урок-семінар і особливо на нестандартних уроках (інтегрований, рольова гра, урок-КВК, урок «Брейн-ринг», «Що? Де? Коли?», «Щасливий випадок» та інші ) і виховних заходах дають можливість вчителю найбільш повно врахувати особливості, інтереси, нахили, здібності кожного учня. Безумовно в кожному нестандартному уроці є елементи традиційних уроків – сприймання нового матеріалу, його засвоєння, осмислення, узагальнення, застосування, але в незвичайних формах. Ознайомлення учнів з новими документальними і художніми фільмами, робота з персональним комп’ютером, використання інших медіа засобів (діапроектор, аудіомагнітофон, слайдпроектор) надає можливість вчителю зробити свої уроки більш цікавими, насиченими і продуктивними. Демонстрування відеоматеріалів викликає інтерес учнів, виникає досить стійка мимовільна увага, що обумовлена яскравістю, динамічністю, розмірами та контрастністю зображення, звуковим супроводом тощо. Саме цим пояснюється міцне запам’ятовування учнями окремих, найбільш яскравих, емоційно насичених кадрів. Утворюються передумови до формування чітких уявлень, свідомого та глибокого засвоєння знань. Необхідність формування дослідницьких вмінь учнів актуалізує проблему достовірності і фактичної основи відео-аудіо-фотоматеріалу. В фрагментах художніх фільмів, дуже часто можна побачити неточну реконструкцію побутових деталей, конкретних правових явищ і т.д. Крім того, тривалість кінострічок в часі і відсутність в них навчальної направленості дозволяє говорити про доцільність їх використання в начальному процесі і для вирішення виховних завдань. Тому вчитель повинен перед застосуванням відеоматеріалу ретельно його підготувати. Оптимальний хронометраж відеоматеріалів на уроці тривалістю 40-45 хвилин повинен складати 15-20 хвилин. Для уроків різних типів і форм проведення доцільно використовувати різні види відео-матеріалу: відео-пояснення (розповідь), відео-ілюстрацію, відео-підтвердження, відео-тест тощо. Для кожного конкретного уроку вчитель повинен ретельно відібрати той відеоматеріал, який відповідає меті, плану і структурі уроку. Відібраний навчальний відеоматеріал обов’язково повинен бути поділений на невеликі фрагменти (кадри), які розташовані в логічній послідовності. Окрім нової навчальної інформації, кожен відеофрагмент має також і завдання, яке необхідно виконати після отримання інформації (це може бути питання, завдання та ін.). Після виконання завдання учнями вчитель аналізує, як воно виконане. Слід пам’ятати, що при переобтяженні уроку аудіоовізуальними засобами (чисельним демонструванням, прослуховуванням, застосуванням різноманітної техніки) губиться навчальний зміст уроку. Необхідність використання аудіовізуальних та мультимедійних засобів на уроках історії є очевидною, і кожен творчий вчитель повинен застосовувати цю технологію [11]. Пропонується наступна робота з мультимедійними засобами. 1) Документальні матеріали Фільми мають бути розподілені за темами, для кожного уроку потрібно вибирати окремі фрагменти, які не повинні заважати вчителю і учням у процесі проведення уроку. Кожен документальний фільм має автора з своїми поглядами, тому вчителю потрібно чітко відбирати відеоматеріал так, щоб учень міг самостійно робити висновки. Наприклад, фільми «Необыкновеный фашизм», «Смерть Сталина». Більшість документальних фільмів побудовані на архівних матеріалах, інтерв’ю сучасників та учасників подій і можуть розглядатись в якості відеоматеріалів, які дозволяють наблизитися до вирішення завдання формування дослідницьких навичок учнів. Однак, супроводжуючі ці фільми коректні, вивірені коментарі містять, як правило, готові оцінюючі твердження і висновки, які не дозволяють учням, повністю побудувати власні висновки і виступити в якості самостійних експертів. Тому доцільно використовувати в даному випадку елементи інноваційної технології Ю.Троїцького (навчання без підручника). Переглядаючи певний відеоматеріал, учень може перевірити його за юридичними документами і зробити самостійно висновки. 2) Художні фільми Художні фільми теж є одним з найбільш цікавих засобів навчання, але тривалість художнього фільму не дає можливості вчителю показати його повністю на уроці та і немає такої потреби. Більш доцільно зробити окремі відеофрагменти з фільму, які яскраво відображають тему чи подію. Такі фільми як «300 стартанців по темі «Давня Греція», 6 кл., «Остання з роду Болейн» для учнів 9 класу. Після таких фільмів учень більш яскраво уявляє собі про що буде говоритись на уроках в подальшому. Використання художніх фільмів найбільш продуктивне на нестандартних уроках (урок-рольова гра, гра “Що? Де? Коли?” і т.д.) 3) Діафільми і слайди В тих випадках, коли діафільм повністю і наглядно відображає програмний матеріал, він може бути основою уроку. Основним засобом активізації учня при роботі з діафільмами і слайдами є постановка питань і завдань, які потрібно зв’язати з конкретним образотворчим рядом діафільму. На жаль, на сучасному етані нових учбових діафільмів не випускається, а ті, що є вже застаріли як якісно, так і змістовно. 4) Аудіоматеріали Використання аудіоматеріалів є необхідним і досить цікавим. Вчитель повинен скласти і записати матеріал за темами. Аудіоматеріал не повинен заважати вчителю та учням, не бути «фоном» уроку, а навпаки, повинен доповнювати навчальний процес. 5) Комп’ютерна мультимедія Особливої актуальності останнім часом у галузі освіти набувають проблеми розробки й впровадження комп’ютерно-інформаційних, зокрема, мультимедійних технологій навчання. Мультимедійні програми можуть забезпечити принципово нову якість: обмін інформацією між учнем і технічною системою проходить у діалогічній формі, сама комп’ютерна технологія забезпечує нові можливості щодо організації паралельного навчання і контролю знань, надає реальну можливість практичного впровадження індивідуалізованого навчання. Форми практичного використання мультимедійних програм можуть бути найрізноманітнішими. Мультимедійні матеріали можуть використовуватися перед вивченням навчального матеріалу як вступ до теми (зорова, слухова або зорово-слухова опора для здійснення пошукової діяльності, подальшого засвоєння учнями знань), як матеріал для самостійного опрацювання навчальної інформації, як засіб контролю та самоконтролю якості і повноти знань учнів тощо. Позитивні моменти використання презентацій на уроці: 1. Яскраві образи без надмірних зусиль запам'ятовуються. 2. Завдяки рухливості малюнків, схем, таблиць є не тільки можливість їх змінювати, доповнювати, корегувати, а й заповнювати поетапно, частинами чи повернутися до попереднього моменту, повторити якийсь епізод. 3. У презентаціях можна відтворити фізичні процеси, які на уроках не можна відтворити, звертаючись лише до уяви учнів, спираючись на їхнє абстрактне мислення. 4. Використання мультимедійних презентацій на уроках сприяє створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації. На початку ХХІ ст. з’явилась велика кількість навчальних компакт-дисків з правознавства, наприклад «Електронний конструктор уроку», видавництво «Основа» та багато інших, які доцільно використовувати на уроках. Якщо учні в певній мірі володіють комп’ютером, то вчителю доцільно проводити інтегровані уроки в комп’ютерному класі. Наприклад, при вивченні теми «Радянізація Західної України» (11 клас) учню надається можливість побачити схеми, політичну структуру країни завдяки навчальному диску, на якому є ряд тестових завдань. Використовувати комп’ютер можна при залікових та підсумкових атестаціях за наявністю учбових програм-тестів. Щодо використання презентацій на уроці слід пам’ятати: 1. Програма повинна бути зрозумілою як вчителю, так і учням. 2. Інформація, що виноситься на екран, має сприйматися однозначно. 3. Викладач повинен мати можливість компонувати матеріал на власний розсуд. 4. При підготовці до уроку викладач займається творчістю, а не запам'ятовуванням порядку виведення інформації на екран. 5. Керування програмою повинне бути максимально простим. 6. Програма повинна давати змогу використовувати інформацію в будь-якій формі (текст, таблиці, відеофрагменти тощо). 6) Робота з текстом Використання аудіовізуальних засобів на уроках історії буде ефективніше, коли вчитель застосовує роботу з юридичним документом. Ця технологія являє собою модель навчання правознавства, побудовану на вивчені текстів з подальшим їх використанням учнями і розвитку мислення. Учасники навчального процесу, учень та вчитель, виступають як рівні. А навчання – то їх спільна діяльність, результатом якої є створення учнями власної версії юридичної події. Навчання за цією технологією складається із завершених циклів – тем. Кожній темі відповідає комплекс проблем, які вирішують учні під час її вивчення. Застосування аудіовізуальних засобів при цьому просто необхідне. Наприклад, вивчаючи тему «Німецько-радянські договори» (11 клас), учням пропонуються тексти з договору Про ненапад та уривки фільму «Небыкновеный фашизм», які відповідають тексту. Учні, ознайомившись з текстом і відеоматеріалом, обговорюють їх, інтерпретують у власному розумінні, роблять певні висновки. Безумовно, повністю відмовитись від підручника недоцільно, тому що не кожну тему можна вивчити за історичними текстами, і не кожен учень може аналізувати дані тексти і робити самостійні висновки. Крім того, навчання без підручника має свої негативні сторони – фрагментарність знань, нестача коштів на роздрукування текстів і неможливість ознайомлення з текстами кожної теми. Спостерігаючи за учнями на уроках з використанням комп’ютерної техніки, можна підкреслити те, що учні працюють інтенсивніше, активніше, вони швидше засвоюють матеріал, адже урок стає більш яскравішим і цікавим для них. Також за допомогою сучасних технологій надається учням можливість проявити себе, виконуючи завдання, пов’язані з даним предметом. В цьому випадку вони проявляють більшу ініціативу, адже за допомогою комп’ютера, ви маєте можливість зробити більше, ніж ви зробили би без нього. Чи може техніка замінити викладача? Жодна машина не може взяти на себе роль педагога як суб'єкта педагогічного впливу, одна із найважливіших функцій якого - керувати пізнавальною діяльністю того, хто навчається, у взаємо-опосередкованому процесі викладання - навчання. Але технічний пристрій, виступаючи засобом навчання в руках педагога, може виконувати низку його функцій, передаючи навчальну інформацію або контролюючи її засвоєння. Час, що звільнився, викладач витрачає на здійснення таких функцій педагогічної діяльності, які не під силу електроніці. Перед тим, як використати відеоджерело потрібно: 1. Переглянути відео самостійно. 2. Визначити, на якому етапі уроку доцільно його використати, як воно співвідноситься з текстом підручника, темою уроку; 3. Доцільно використовувати весь фільм чи його фрагменти? 4. Сформулювати запитання, на які потрібно буде відповісти учням по закінченню роботи з відеоджерелом; 5. Провести підготовчу роботу з учнями, а саме:  активізацію їх пізнавальної діяльності;  організацію їх для роботи (ручка, зошит для нотаток);  мотивацію (тема, дати, персонажі, події). 6. По закінченню перегляду фільму (фрагменту), обговорити його за попередньо заданими учням запитаннями; 7. Співставити інформацію отриману з відеоджерела з інформацією, отриманою з підручника (можна наперед задати випереджувальне завдання по підручнику). 8. Визначити, яке джерело більш достовірне. Також при використанні медіаосвіти слід визначити ступінь достовірності (цінності) відеоджерела,а саме: 1. Слід уважно переглянути відеоджерело, яке містить історичну інформацію. 2. Визначити, який це фільм – хроніка, документальний, художній, публіцистичний, сенсація. 3. Визначити, хто автор відеоджерела та мотиви його створення. 4. Встановити дату появи даного джерела. 5. Як можна охарактеризувати той період, коли було складене джерело? Що ви про нього знаєте? 6. Визначити про яку конкретну особу або подію йде мова в джерелі? Скільки часу відокремлює саму подію чи особистість від часу створення джерела? 7. Наскільки правдиво і повно в джерелі висвітлені юридичні події? Спробувати довести свої міркування, аргументуючи свою позицію. 8. Що є нереальним в джерелі? З якою метою, на ваш погляд, автор (автори) вдалися до вигадки? 9. Чим дане джерело інформації збагатило ваші знання? 10. На які міркування наштовхує зміст даного джерела? 11. Які висновки зі своїх міркувань ви можете зробити? Отже, комп’ютер у школі створює потужну інформаційну підтримку вчителеві в організації навчального процесу, підвищує якість та ефективність навчальних методик.
    Категорія: Мої статті | Додав: Наталія (25.11.2014)
    Переглядів: 491 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar